Classroom formative assessment(スキルアップセンターFDランチョン・「自律的な学習を促進する形成的評価の実践開発」研究会)(11/22)

教室における形成的評価の研究と実践

“Classroom formative assessment: Research and Practice”

Dr. Eva Hartell

Eva Hartell

スウェーデン王立工科大学特任講師
Haninge municipality & KTH Royal Institute of Technology

学生の学習の進み具合を確かめ、その後の学習や指導の方法を見直すために行う「形成的評価」への注目が、国際的に集まっています。本研究会では、スウェーデンの学校現場に寄り添いながら形成的評価の研究を行い、国際的に活躍しているエバ・ハーテル氏を招いて、形成的評価の方法やその考え方について学びます。国際的な教育評価研究を通して見た日本の教育について、議論をしたいと思います。

“Formative Assessment” is now getting attention from many teachers and researchers in the world. Formative assessment is described as “Assessment for learning”, in contrast to “Assessment of learning”. This means formative assessment is used to encourage and promote the ongoing learning of students. Dr. Eva Hartell has studied on formative assessment for more than 20 years with and within schools in Sweden, and nowadays she holds many seminars and research projects internationally. In this seminar, we will learn the current topics and issues of the research and practice of formative assessment, and discuss Japanese classroom practices from the international perspective.

日時:11月22日(水)12:15〜12:45
場所:総合教育講義棟 3階 B7教室

Date: November 22nd, Wednesday
Time: 12:15-12:45
Venue: General Education Lecture Hall 3rd Floor B7 Classroom

金沢大学H29年度 海外研究者招聘支援関連事業
研究課題「自律的な学習を促進する形成的評価の実践開発」研究会と合同開催
※本セミナーは英語で行われます。申し込みは不要です。
The lecture will be given in English. No reservation is necessary.